Tuesday, January 17, 2012

tujuan hidup

assalamualaikum wbt
alhamdulillah.exam dh lepas.ada solan yg xdpt jwb tp syukur sbb nota last yg d baca..adek maseh mampu ingat sbb memang kluar paper.hurmm..ok finally dah cuti sem for 1 month.fuhh..surely not a break for me.dah plan this coming holiday nk cyapkan data analysis for my research.

bismillahirahmanirahim..
tujuan hidup vs keperluan hidup.yesterday i heard short tazkirah from ikim while on my way going home.so here it is.saya cuba kupas semula.

tujuan hidup haruslah d utamakan dan insyaAllah keperluan hidup itu akan dtg dgn sendiri ny.tujuan kita hidup adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah.semua nya kerana Allah.maka jika betul tujuan hidup..maka betullah arah tuju kehidupan kita.

ada orang hidup untuk jadi kaya.maka kekayaan itu d cari siang malam tp tujuan hidup itu tidak menbawa ny kemana mana. tujuan hidup ny yang tidak berlandaskan jalan yg benar..suatu hari kelak..segala kekayaan itu akan hilang..dan yang paling malang..kubur gelap neraka memanggil..dimanakah amalan sebagai bekalan?

maka satu kenyataan yg tbaik yang dikeluarkan oleh ustaz tsebut mengatakan > jadikan profession kita sebagai tujuan hidup

saya ada seorg kawan(adapted from my xperience)
kawan saya ini seorang doktor.dulu kami satu skolah.dia pernah menyatakan kepada saya dia ingin mmbuat banyak kebaikan,ingin tolong orang,sekira nya apa2 blaku kecemasan dia mampu mmbantu..maka dia telah memilih profession sebagai seorg dktor.alhamdulillah cita2 ny tcapai.tp bila saya renung semula..tujuan hidup ny itu..ada sesuatu yg kurang.dia tlupa kebaikan yg ingin dia berikan itu untuk apa..jadi saya telah mengingatkan ny..supaya mmbetulkan niat ny semula.lakukan segala kebaikan itu untuk Allah..insyaAllah besar ganjaran pahala yg Allah janjikan.

kisah sahabat saya ini telah mmbuka mata saya sendiri bahawa saya sgt bersyukur kerana memilih profession sbgai jururawat.ia benar2 menyediakan medan utk saya membantu ramai org dan saya harus niatkan perbuatan saya untuk Allah.itu tujuan hidup saya.

walaubagaimanapun..saya percaya pekerjaan lain juga boleh mmbantu menuju tujuan hidup yg betul.asalkan niat itu kerana Allah.sesungguh ny niat itu memang xnampak jd mgkin kadang2 org akan slh tafsir tp ketahuilah Allah itu lebih mengetahui dan xda yg lbh penting dr penilaian Allah berbanding kata2 manusia yg sentiasa meruntuhkan semangat.

mulai sekarang..betulkan tujuan hidup kita kerana kita xpernah terlambat selagi kita hidup,Allah memberi peluang untuk kita bertaubat.sesungguhny kebaikan itu mesti di mulakan berulang ulang kali.

sama2 lah kita cuba ambil isi yg baik.dan sama2 lah kita melalui proses perubahan kearah yg lebih baik.isma pun nak berubah tok..hehe..insyaAllah.wallahua'lam.
~mgkn agak xterkupas isu ini..hahah..academic writing is always my bad..hish..and saya lbh suka bercerita dr buat karangan..aigu..~thniah isma kerana mncuba..heheh

No comments:

Post a Comment