Tuesday, September 29, 2015

Ayah is a great son!

Assalamualaikum

16 Ogos 2015
Jam 4.20 pagi, adikku mengetuk pintu bilik. "kakma, nenek dah meninggal". aku memang blur.seminit tanpa kata.lalu aku kucup dahi anakku
dengan spontan berkata "mahdi mesti jadi anak yang baik macam atok.."

Allah Allah..aku kira itu la suatu pemergian yang tersirat banyak rahsia yang tak terungkap..
kenapa nenek yang meninggal tapi jadi baik macam atok?atok adalah panggilan untuk ayah ku yang aku bahasakan untuk anak ku..nenek pula, ibu kepada ayah aku.

pada suatu malam, ayah bercerita bahawa sedari dia kecil..he always have a strong connection with her mom."nenek kau sentiasa mengharapkan apak suatu hari nanti untuk menjaga keluarga" we nodded..faham sangat because the way she treated him..so much differences among his siblings.nenek will tend to listen to my ayah advices rather than others.

Ayah cerita lagi.setiap hari..nenek akan berjalan menuju ke stesen bas.menghantar makanan bertingkat.lalu di pesan "tolong kau anta tk pake mail makan"(mail is my father).EVERYDAY!!! the food will be send everyday to the driver bus..sehingga ayah merasa begitu sebak dan menangis kerana kesusahan dan kepayahan seorang ibu yang memastikan anak nya makan walau jauh di mata.sewaktu itu ayah bersekolah di Serian (if im not mistaken). which like 40 km from house.

"apak sik kan lupak nenek suruh jual kuih..setiap pagi  ke sekolah waktu ayah masih kecil,satu tangan dengan bekalan makanan yang satu tangan memegang bakul kuih". aku cuba selami dan gambarkan kesusahn hidup mereka dulu.walau susah..tha moments became a good one for him..

---------------------------------------------------------------------------------------------
3.50 pagi,
 ayah mendapat panggilan dari Usu, nenek seperti sedang nazak.ayah ku segera bangkit dari tidur,bersiap untuk ke rumah Usu.selang 3 buah rumah dari rumah kami. Tiba di sana, ayah mendapatkan nenek yang sedang baring seperti tidur.lalu ayah mula membaca yasin.Mak ngah aku juga ada di situ.lalu dia berkata " Mail, anta lah kalimah dengan mak.kaki nya tok dh sejuk"(mengajar mengucap syahadah)
"mak.."
mm..nenek sahut lemah
"ekot aku mak aa..la illah ha.."
la illaha ha..nenek sahut lagi
"Allah.." ayah sambung lagi
nenek ikut..Allah...

lalu ayahku menyambung bacaan yasin.tidak pula mengajar habis syahadah tadi.sedikit kesal baginya..tp cukup lah Laillahaillah..sudah tersebut di bibir nenek
Ayah pandang lagi nenek,melihat matanya seperti tidak katup rapat seperti sebelum tadi.tahu lah..Allah telah menjemput nenek.di samping ayah..tanpa sebarang kesakitan..Allahu..hari begitu baik,wajah nenek tersenyum setelah di kafan,bersih sekali..saat aku ceritakan ini,air mata benar benar jatuh..ini lah khusnul khatimah kematian yang baik aku kira..Allah..Allah..

4 hari sebelum di jemput Allah, nenek demam.yang menyebabkan badan nya lemah hingga tidak mampu pun untuk bangun waima ke tandas.ayah ku berulang alik selama 4 hari itu, setiap kali nenek hendak ke tandas, Usu tekefon ayah.setiap kali waktu makan, ayah tak makan semeja dengan kami.dia bergegas ke rumah Usu menyuap nenek makan.membantu nya mandi, wuduk, solat, mengimamkan nenek. di bawa ke klinik untuk tambah air..malam juga ke sana memastikan nenek tidur beralas selimut takut kesejukkan.
Adik beradik ayah turut selalu juga ke rumah Usu dalam 4 hari itu membantu nenek.

A day after the funeral,ayah fetched me from home.while driving i asked him "apak, are you okay?"
a long silent and slowly he said "i missed her.."
saat itu aku rasa..ya Allah kenapa aku tak sedar terlalu awal untuk aku tanya kan soalan itu kepada Ayah.dan saat itu juga..air mata ayah berderai derai jatuh and he burst out everything..he cried and cried..with loud sobs..while i felt so guilty..and i cried too with him..

dalam tangis..aku kuatkan hati dan menepuk bahu ayah..
" you have been such a great son dad..u have been such a great son.."

No comments:

Post a Comment