Saturday, September 26, 2015

i quit and im happy!

Assalamualaikum

post kali ini saya nak ceritakan berkenaan perbualan saya dengan seorang sahabat saya yang banyak meninggalkan kesan kepada saya.

saya pernah berkata padanya "jeles diat tkorg semua dh kerja.aku salu supan ngan kawan2 kita.mesti cdak pandang rendah dgn aku yg xkeja" (jelous lah tengok semua orang dah kerja.kadang2 malu sangat rasa nak jumpa kawan2.mesti pandang rendah dengan aku yang tak keja)
sahabat saya pn cakap "sik boleh kau padah camya isma"(tak boleh cakap macam itu isma)

di panjang kan cerita..sahabat pn bercerita pengalaman nya berkerja dalam bidang nursing yang kami sama2 belajar dulu.sahabat saya ini orang utara.boleh lagi cakap fluent gila bahasa sarawak..mmg aku respect!!

beliau menceritakan sekarang beliau bekerja di hospital swasta somewhere di key ell (KL).sister ward sangat racist(chinese). dia tak di benarkan bertudung pun.so sahabat saya pun mengambil inisiatif pakai anak tudung saja..huhu.setiap hari memang stressful sebab bila boss dh tak suka..mmg kesalahan kecil kita pn dia nampak..di tambah lagi career sebagai nurse ini..semua orang tahu kerja memang sangat memenatkan.tiba2 sahabat aku berkata " aku dh lelah jadi nurse..isma"(aku dah letih jadi nurse..isma)
sebenarnya dan sejujur nya saya agak tersentak.kerana itu lah career kami yang mengambil jurusan nursing.i guess being a nurse after being graduated is always a dream.plus its just 2 years and already said you are tired...aku tanya why????
" letih gilak.aku kerja pun sebab aku dah sik da skill lain yang aku tauk.kau sik palah kau pande bisnes" (letih sangat.aku kerja pun sebab aku dah tiada skill lain yang aku tahu.kau xpa sebab pandai bisnes)

sahabat saya berkata memang nursing is a tiring job.letih mental dan fizikal.true dat!!saya pun memang sempat bekerja sekejap as a nurse.memang tekanan mental pun boleh tahan especially dari  staffs.sekarang sahabat saya ini sedang apply kerja di mekah/madinah.itu juga cita2 saya..sahabat beria2 bercerita impiaan kami..bila saya kerjakan umrah cukup lah membeli tiket saja.selebih nya tinggal lah di rumah nya kelak dn bersama2 lah mengerjakan umrah..saya teruja gila..beruntung nya kerja di sana dapat beribadat di tempat suci.

sahabat menyambung lagi."mun aku dah kawen.aku akan berenti kerja macam kau juak.at least kau happy bah isma.aku sik happy lansung."(kalau aku dah kahwin aku akan berhenti kerja macam kau juga.at least kau happy.aku tak happy lansung)

ya true that..again saya rasa bersetuju sangat..i trully happly with my life now.syukur alhamdulillah..tiada lagi rasa confius sedih sebab terpaksa pakai pakaian ikut badan.. uniform nurse di malaysia ni.no more worries perlu ke pegang uncle yang kesakitan..tidak lagi perlu memujuk diri cakap itu darurat..tiada lagi rasa bersalah bagi dos ubat yang salah(sebenarnya tak bahaya dalam kes saya tp sbb tak seperti yg doktor prescribe..takut gila n rasa bersalah dengan patient).n more important.no more gossiping.since dah jadi surirumah..teman bercakap hanya lah suami.lega jugak.always d tempat kerja mesti banyak sangat isu dan konflik d antara staffs akibat gosip2,fitnah,cakap belakang..i dont get it..benda kecik pun boleh jadi isu nak gaduh  -_-

"u are true azy..aku memang sik patut jeles.aku memang happy eh zi!!i really mean it..hehe.."

saya sehingga sekarang tak pernah rasa menyesal atas keputusan yang saya ambil 2 tahun lepas untuk berhenti kerja sebagai nurse.menjadi suri rumah sepenuh masa.mencuba sedaya upaya menjaga aurat dan pergaulan dengan masyarakat luar(bukan anti social okay..cakap bila perlu saja..hehe)dan yang penting..tiap kali bangun pagi..no more rushing bersiap pergi kerja.just wake up and enjoy the sun riseand a cool breeze.mun ngantok tido balit...mentally happy =)
alhamdulillah ^^

and to my dear friend azy..i wish good luck for your future undertaking! there will be a good thing comes ahead when you put Allah as your priority.in shaa Allah.i really hope you get a job at Mekah/ Madinah.cant wait to hear from you soon ;)




No comments:

Post a Comment